Visuaalisella myyntityöllä koetetaan vaikuttaa asiakkaiden käyttäytymiseen.
- Eri kohderyhmillä on erilaiset tarpeet
- Väreillä voi vaikuttaa
- Inspiroi ja informoi
- Työnäytös
1. Eri kohderyhmillä on erilaiset tarpeet
Asiakastyyppi 1: wanha kettu
- tietää mitä etsii, käyttä monipuolisesti palveluja, osaa käyttää kirjastopalveluita
Auta asiakasta löytämään etsimänsä aineisto helposti loogisen esillepanon ja opasteiden avulla. Markkinoinnin tavoite on se, että hänen korissaan on vähintään se, mitä hän tuli hakemaan + herätelainoja.
Erityiseti esille nostettu tuote näkyy ja houkuttelee impulssilainaamiseen. Maisitiaiset? Vakiopaikasta pois otetun tuotteen myynti nousee 400-700%. Myyntipöydät tehoavat!
Hyllypuhujaksi sanotaan erilaisia materiaaleja (kartonkilätkät, kirjanmerkit) joka ponnahtavat hyllystä ja joissa on pieni informatiivinen teksti (LUE UUTUUS) tms. Hyllypuhujien avulla herätetään huomio myös sivusuunnassa.
Asiakastyyppi 2: noviisi
- ei pärjää ilman apua
- vähäiset tiedot kirjoista/kirjailijoista > ei löydä luettavaa
Kun noviisi löytää jonkin, joka häntä kiinnostaa, häntä hyödyttäisi samantyyppisten aineistojen suositteleminen ja esillenosto: "Saattaisit pitää myös tästä..."
Noviisi tarvitsee myyntitukea: visuaalisin keinoin autetaan asiakasta huomaamaan tietty kirjakategoria, löytämään uusia kirjailijoita, innostumaan uusista aiheista... Uusi trendi on digitaalinen myyntituki: tuotetiedot tuodaan sinne, missä vaikutus on suurin (pieniä kosketusnäyttöjä, joihin voi viedän jonkin verran informaatiota).
Selkeä opastus auttaa asiakasta löytämään etsimänsä mutta myös sitä, mitä hän ei olisi osannut etsiä. Informaatiota voi lisätä kattoon, kalusteisiin, lattiaan. Onko ilmatila hyödynnetty kunnolla?
2. Väreillä voi vaikuttaa
Värit vaikuttavat ja luovat tunnelmaa, jopa mielikuvia lämpötilasta.
Pystysuorat linjat: korkealla tai matalalla olevat tuotteet eivät tartu mukaan. Olisiko hyllyissä mahdollista raivata tilaa juuri katseen korkeudelle?
Värien kanssa voidaan olla liian varovaisia. Myös pliisuun puunväriin kyllästyy ja väsyy. Kenties nopeammin, kuin johonkin puhtaaseen väriin.
Paras työkalu värine hallintaan on väriympyrä. On mahdollista käyttää yksiväriharmoniaa, lähiväriharmoniaa, vastaväriharmoniaa, kolisointua tai nelisointua (kaksi vastaväriparia).
3. Inspiroi ja informoi
Yhdistä asiakaspalvelu ja informaatio.
Herätä mielenkiinto ja kommunikoi asiakkaan kanssa hyllypuhujilla tai kirjamerkeillä.
Kokoa teoksia suosittelemme -esillepanoon tai esittele aineistoa julistein.
Kun täytät tuotteen "kasvot" lisäät sen huomioarvoa, mutta muista rajallinen havaintokyky: kaikkea ei kannata panna kansi edellä esille.
Rajaa tiloja ja varaa tilaa myös levolle ja rauhoittumiselle. Matto on hyvä tilanrajaaja. Valaistuksella luodaan tunnelmaa. Hyvän opasteen avulla ohjataan asiakaskiertoa ja ohjataan asiakas löytämään sopivia tuotteita.
Asiakas ei välttämättä lue opastetta, joten opasteen ulkoasun on kerrottava tarpeeksi. Kannattaa käyttää symboleita ja värejä.
Kirjastojen esillepanon suuri haaste on se, että korkeutta on vaikeaa saada. Kuitenkin kolmiosommitelmalla saadaan herätettyä asiakkaan mielenkiinto. Katse liikkuu diagonaalisesti (kultainen leikkaus). Näin asetetut aineistot saavat kaikkein suurimman huomioarvon.
4. Työpaja
Suunnittelimme ja toteutimme teeman mukaisen aineistoesittelyn pöydälle. Työpajassa harjoiteltiin korkeuden aikaansaamista, erilaisten materiaalien käyttöä, ja näyttelyn oheen valmistettavien materiaalien (flyer, juliste) tuottamista.
Pelkän pöydälle asetetun kirjan voi "kehystää" asettamalla alle tabletin, liinan tai vain värillisen kartongin, jonka voi taitaaa pöydän reunan yli ja johon voi tulostaa tekstin. Valaiseminen herättää näyttelyn henkiin. "Hirsipuu": teline, jossa on on teleskooppivarsi ja poikkipuu, on kätevä esimerkiksi julisteiden esittelemiseen. Papereita ei ikinä pidä teipata suoraan seinään tai huonekaluun. Julisteet ripustetaan edullisella julistekehyksellä (muovilista), jonka taakse tulee ripustuskoukut. Edelleen käytetään c- tai s-koukkuja, jotka ovat siistejä ja suoria.
Kirjastossakin voidaan hyödyntää erilaisia näppäriä esittelykalusteita: pieniä hyllyjä, telineitä, infopidikkeitä, hyllynreunalistoja. Näitä saa valmiina (esim. Lohikarilta). Näppärä ihminen rakentaa niitä itse.
Decostudy.com: oppimateriaali
Somistamossa-blogi
Cololorscemedesigner
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti